Az egészségügyi intézményeknél végzett levegőszennyezés-mérések eredményei
A Greenpeace Magyarország Tiszta levegőt!-kampányának keretében fővárosi egészségügyi intézményeknél mérte a levegő szennyezettségét. A 2020. végi mérési időszakban koronavírusos betegek ellátásában résztvevő intézményeknél is vizsgáltuk a levegő minőségét. Tudományos kutatások igazolják ugyanis, hogy a szennyezett levegő nemcsak könnyíti a koronavírus terjedését, de súlyosabbá is teszi a betegség lefolyását. Ezért most minden eddiginél fontosabb, hogy érdemben lépjünk fel a légszennyezettség csökkentéséért.
A korábbi, 2019. szeptemberi mérés során pedig az volt a célunk, hogy minél pontosabb képet kapjunk a levegő minőségéről a gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmények környékén, ugyanis a lakosság ezen része különösen érzékeny a légszennyezésre.
A levegő nitrogén-dioxid-szennyezettségét először 2019. augusztus 29. és szeptember 19. között, majd 2020. november 30. és december 23. között mértük, az egészségügyi intézmények bejáratának közelében kihelyezett, úgynevezett diffúziós csövekkel.
A városokban a dízel gépjárművek használata jelentősen hozzájárul a súlyos egészségügyi kockázatokat jelentő szálló por (részecske) és a nitrogén-dioxid okozta légszennyezettséghez. A nitrogén-oxidok többek között csökkentik a tüdőfunkciót és különféle légzőszervi károsodásokat okoznak, valamint kapcsolatba hozhatók szív- és érrendszeri megbetegedésekkel is. Magyarországon évente körülbelül tizenháromezren halnak meg a szennyezett levegő miatt – ez az egyik legmagasabb szám Európában.
Légszennyezettség-mérésünk célja, hogy elérjük: a döntéshozók települési és országos szinteken egyaránt lépjenek fel végre hatékonyan városaink, országunk levegőjének tisztaságáért, mindannyiunk egészségének védelmében.
A tiszta levegőért végzett munkánkat te is támogathatod a greenpeace.hu/szmog oldalon. Köszönjük!
Jelmagyarázat a térképhez
A légszennyezettségi adatokat mutató alábbi Budapest-térképen kétféle adat látható:
- fehér karikával ábrázolt mérési helyek:
hivatalos mérőállomások, rákattintva látható a három hetes időszak alatt mért nitrogén-dioxid adatok átlaga, melyet az adott állomás mért. - színes karikával ábrázolt mérési helyek:
az egészségügyi intézmények bejárata közelében lévő helyszínek. A feketével jelölt helyeken a Greenpeace Magyarország három hetes mérési eredményeinek értéke meghaladta a 40 mikrogramm/köbméter értéket, mely a nitrogén-dioxidra megadott éves határérték. Természetesen a három hetes mérés eredménye nem egyenlő az éves átlaggal: azaz ha 40 μg/m³ feletti az érték, akkor sem beszélhetünk hivatalosan határérték-túllépésről, de érdemes fokozottan figyelni az adott terület szennyezettségére, és lépéseket tenni a levegőtisztaság érdekében. A jelölésre kattintva látható a cím, a mérés ideje és mértéke.
*Az éves határértéket viszonyítási alapként tüntettük fel a skálán. A Greenpeace Magyarország 3 hetes időszakot vizsgált. A 40 µg/m³ feletti mérési eredmény nem tekinthető hivatalos határérték-túllépésnek, de felhívja a figyelmet az erősen szennyezett levegőre.

Kérdések és válaszok a mérésekről
Milyen eszközzel mérik a légszennyezést?
A Greenpeace DIF 100 RTU – NITROGEN DIOXIDE (NO2) gyártmányú diffúziós csöveket használ, amelyeket a Gradko Environmental nevű cégtől szerzett be.
Az úgynevezett diffúziós cső működési elve, hogy a csőben elhelyezett trietanolamin nevű anyag kémiailag megköti a nitrogén-dioxidot (NO2). A csöveket minimum 2, maximum 4 hétre helyezzük ki kinyitva, majd visszazárjuk és visszaküldjük őket a Gradko Environmental céghez, ahol a megkötött nitritionok szintjét úgynevezett spektrofotometriával mérik meg.
Milyen légszennyező anyagot mér ez az eszköz?
Ez a típusú diffúziós cső a levegőben lévő nitrogén-dioxid mennyiségét méri. A nitrogén-oxidok (NOx) a levegő oxigénjéből és nitrogénjéből magas hőmérsékleten, illetve nitrogéntartalmú szerves vegyületek égésekor keletkező anyagok. Ilyenek például a nitrogén-dioxid (NO2) és nitrogén-monoxid (NO). Részben a fűtésből, de városi környezetben legalább 50%-ban a dízeljárművekből származnak. A nitrogén-oxidok többek között csökkentik a tüdőfunkciót és különféle légzőszervi károsodásokat okoznak, valamint kapcsolatba hozhatók szív- és érrendszeri megbetegedésekkel is.
Mennyire megbízható ez az eszköz?
A Greenpeace – Exeteri Egyetemen működő – kutatólaboratóriumának specialistái ajánlották számunkra ezt az eszközt, amelyet több országban is használtak már, és mindenhol megbízhatóan működött. Léteznek más, hasonló elven működő eszközök is, de az exeteri kollégák szerint ez a gyártmány működik a legjobban, és a hivatalos mérőállomásokkal összevetve is pontos adatokat szolgáltat.
Hol történnek mérések?
A 2019-es mérések során a mérőeszközöket tíz budapesti kórház, orvosi szakrendelő bejárata közelében tettük ki. Célunk az volt, hogy információt kapjunk a levegő minőségéről a gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmények környékén, mert ők különösen érzékenyek a légszennyezettségre.
2020-ban a mérőeszközökkel tíz budapesti, koronavírusos betegeket is ápoló kórháznál, illetve négy forgalmas fővárosi csomóponton mértünk légszennyezettséget.
Miért mért légszennyezettséget a Greenpeace koronavírusos betegeket is kezelő kórházaknál?
Milyen időszakban történtek a Greenpeace légszennyezettségi mérései?
Az első mérés 2019. augusztus 29. és szeptember 19. között zajlott.
A második mérési időszak 2020. november 30. és december 23. között volt.
Miért végez saját méréseket a Greenpeace? Valami gond van a hatósági mérőhálózattal?
A hatósági mérőhálózat általában megfelelően működik, azok mérési adatait nem vitatjuk. Ám a levegőben lévő káros anyagok összetétele és mennyisége akár méterről méterre változhat, függően attól, hogy helyben milyen károsanyag-források vannak (például egy piros lámpánál várakozó autók, vagy egy illegális szemetet égető családi ház kéménye). Ezért fontos, hogy ne csak a hivatalos mérőállomásokból kapjunk adatokat, hiszen azok alapján nem ítélhető meg pontosan a légszennyezettségre különösen érzékeny csoportok (pl. gyermekek, kismamák, tüdőbetegek, koronavírusos páciensek) kitettsége. Minél több adatunk van, annál inkább tudunk tenni a légszennyezettségből fakadó egészségügyi kockázatok mérsékléséért egy adott területen.
Bejut-e a szennyezés az egészségügyi intézmények kórtermeibe is?
Hogyan zajlik a légszennyezettségi mérés?
A légszennyezettségi méréseink célja, hogy olyan helyszíneken mérjünk, ahol sűrűn fordulnak meg azok, akik számára különösen kockázatos a légszennyezettség (pl. gyerekek, kismamák, betegek, stb.). A mérési információk birtokában már csak politikai akarat kell ahhoz, hogy ezeken a területeken csökkenjen a légszennyezettség.
A mérésre használt diffuziós csövecskéket jellemzően 1-2 méteres magasságban helyezzük el közterületen, olyan magasságban, ahol lélegeznek az emberek. Rögzítjük a kihelyezés és a leszedés pontos időpontját. A kihelyezéskor eltávolítjuk a csövecskék alsó részét, és a mérési idő leteltével a csöveket visszazárjuk. Ezt követően elküldjük őket a Nagy-Britanniába a Gradko Environmentalhoz, ahol spektrofotometriával mérik vissza a megkötött szennyező anyagot és a mérés időtartama alapján kiszámítják a légkör nitrogén-dioxid koncentrációját.
Milyen módszertant használt a Greenpeace a mérési eredmények értékelésekor?
A mérések értékelését a brit Gradko Environmental végzi: spektrofotometriával visszamérik a megkötött szennyező anyagot és a mérés időtartama alapján kiszámítják a légkör nitrogén-dioxid koncentrációját.
A diffúziós csövek működését kismértékben befolyásolja a páratartalom, a hőmérséklet és a széljárás is. Ezért a mérések alkalmával kiraktunk 2-2 csövet a közeli hivatalos mérőállomásokhoz is, kalibrálás céljából.
A méréseknél a Greenpeace az éves határértékekhez hasonlította saját eredményeit. Miért?
Milyen káros hatásai vannak a nitrogén-dioxidnak?
Hogyan hat a nitrogén-dioxid-szennyezettség a gyerekekre, betegekre, kismamákra, csecsemőkre?
A gyermekek, újszülöttek, tüdőbetegek különösen érzékenyek a légszennyezésre. Ezért már határérték alatti kitettség is kockázatot jelenthet az egészségükre.
A közúti járművek szennyezőanyag-kibocsátása – ezen belül is leginkább a nitrogén-dioxid-szennyezés – világszerte évente 4 millió gyerek asztmás megbetegedését okozza.
Hogyan hat a nitrogén-dioxid-szennyezettség és általában a légszennyezettség a koronavírusos megbetegedésekre?
A Cardiovascular Research szaklapban megjelent kutatás szerint Magyarországon a koronavírus okozta halálesetek 25 százaléka a légszennyezésre vezethető vissza. Európára vetítve ez az érték 19 százalék. A kutatás szerint a részecskeszennyezés globálisan körülbelül 15 százalékkal járult hozzá a COVID-19 mortalitáshoz, melynek jelentős része megelőzhető lett volna a WHO PM2.5 légszennyezettségi ajánlásának (max. 10 µg/m3) betartásával.
Több kutatás is alátámasztja, hogy a légszennyezésnek (pl.: PM2.5, NO2) való kitettség megnöveli a vírusoktól való megfertőződés esélyét. [1] A légszennyező anyagok károsítják, gyulladásba hozzák a légutakat és csökkentik az immunválaszt. [2] A szervezet légszennyezés miatti károsodása csökkenti a vírusokkal szembeni ellenálló képességünket. Több kutatás is rávilágít arra, hogy a dízeljárművek okozta szennyezésnek való kitettség kiszolgáltatottabbá teszi az emberi szervezetet a légúti kórokozóknak. [3] Számos kutatás bizonyítja továbbá, hogy több légszennyezőnek való kitettség növeli a COVID-19 súlyosságát. [4] A légszennyezés miatti megbetegedések (magas vérnyomás, cukorbetegség, krónikus tüdőbetegségek, szív- és érrendszeri betegségek) súlyosbítják a COVID-19 fertőzés lefolyását. [5] Egy 2020-as kutatás rávilágított, hogy a kórházi tartózkodást megelőzően szennyezett levegőnek (PM és NO2) való kitettség esetén hosszabb ideig kell lélegeztetőgépen tartani a pácienseket.
[1] Brauer et al 2007, Liang et al 2014, Feng 2016, Nenna et al 2017, Cao et al 2020[2] Donaldson and Tran 2002, Li et al 1996, Lee et al 2014, Cao et al 2020
[3] Hahon et al 1985, Harrod et al 2003, Jaspers et al 2005, Ciencewiki 2006
[4] Domingo and Rovira 2020, Conticini et al 2020
[5] Garg et al 2020
Mennyire súlyos a légszennyezettség (nitrogén-dioxid és szállópor-szennyezettség) Magyarországon?
A PM10-szennyezettség miatt 2008 óta, a nitrogén-dioxid-szennyezettség miatt 2016 óta uniós kötelezettségszegési eljárás folyik Magyarország ellen.
Milyen nitrogén-dioxid határértékek vannak?
Időtartam | EU (µg/m3) | MAGYAR (µg/m3) | WHO (µg/m3) |
éves | 40 | 40 | 40 |
24 órás | nincs | 85 | nincs |
órás | 200 | 100 | 200 |
Mi a Greenpeace megoldási javaslata?
A nitrogén-dioxid főként a régi, szennyező dízeljárművek kipufogógázából származik a városokban. A Greenpeace ezért azt követeli, hogy a döntéshozók sürgősen alkossanak szabályozást annak érdekében, hogy megakadályozzák, hogy nálunk kerüljenek forgalomba a többi európai országból kitiltott, szennyező gépjárművek. Emellett követeljük, hogy Budapest (illetve a többi érintett nagyváros) vezetése sürgősen ismertesse ütemtervét a régi, szennyező dízelek kivezetésére, ahogy azt Európa számos más városa már megtette. Szükségesnek érezzük továbbá a koronavírus járvány miatt bevezetett ingyenes parkolás megszüntetését, mely intézkedés egyértelműen további forgalmat generált. A megnövekedett forgalom pedig növeli a légszennyezettséget, amely még több megbetegedéshez vezet, további terheket róva az egészségügyre a koronavírus válság időszakában.
Miért kampányol a Greenpeace Magyarország Tiszta levegőt! petíciójában pont a szennyező, régi dízelek mihamarabbi kitiltásáért?
Körülbelül 500 milliárd forintos kárköltsége van egyetlen év alatt a magyarországi utakon futó járművek okozta légszennyezésnek. A költségek több mint 90 százaléka egészségügyi jellegű. Ennek kétharmada a dízelektől ered. Európai szinten a dízelek okozta szennyezés költségeinek 65%-a a nitrogén-oxidokból származik, a PM2,5 részecskeszennyezés a kapcsolódó költségek további 32%-ért felelős.
Ehhez képest a dízelhajtású személygépjárművek száma 2005 és 2017 között megduplázódott (15,50%-ról 30,39%-ra nőtt), és összességében is nőtt a járművek száma. Míg 2005-ben 2 888 735 autó, ebből 447 854 dízel rótta a magyar utakat, addig 2017-re 3 471 997 autó lett hazánkban, 1 055 268 közülük dízel. Emellett az autók átlagéletkora is drasztikusan nőtt: 2006-ban a hazai kocsik átlagéletkora 10,3 év volt, ez 2017-re 14,1 évre nőtt. Forrás: Tájékoztatási adatbázis, szakstatisztikák témák szerint: http://statinfo.ksh.hu